Bula de pe YouTube, scoasă la iveală de Mozilla: cum te îndoctrinează, fără să știi

de: Alexandru Puiu
17 07. 2020

Din ce în ce mai mulți dintre prietenii tăi au deveni adepți ai unor conspirații și cred în cele mai absurde teorii. O mare parte din problemă pleacă de la YouTube, conform unei studiu realizat de Mozilla.

Cel mai nou proiect al Mozilla este intitulat TheirTube (YouTube-ul lor) și a fost realizat de un designer din Amsterdam, Tomo Kihara. El a vrut să înțeleagă câte tipologii de utilizatori de YouTube există și ce tip de conținut le este servit în fiecare zi de cel mai mare serviciu de streaming de pe planetă.

După mai multe experimente pe marginea platformei, Tomo a ajuns la concluzia că pagina de principală de YouTube, mecanismul de recomandări, te integrează într-una din șase categorii de utilizatori, fruitarian (persoană cu o dietă bazată aproape exclusiv pe fructe), adept al apocalipsei (om care se pregătește pentru sfârșitul lumii), liberal, conservator, conspiraționist și individ care neagă încălzirea globală.

După ce ai văzut intenționat căteva clipuri din fiecare categorie, algoritmul YouTube te definește ca fiind membru al unei bule și tinde să fie destul de dificil să mai ieși. Nu de alta, dar convingerile tale îți sunt confirmate zilnic prin clipuri adiționale.

Kihara a ajuns la acest tipologii de utilizatori după ce a realizat interviuri cu mai mulți utilizatori de YouTube. Pentru a-și confirma teoria, a creat șase profile diferite de utilizatori. Prin intermediul lor s-a abonat la câteva canale recomandate de cei care au dat interviul. Nu a durat mult până când pe profilul fruitarianului a văzut recomandări de clipuri precum ”Ce este de fapt în vitaminele și suplimentele tale”, în timp ce un conspiraționist a văzut titluri ca ”Monstrul din Loch Ness, văzut” sau ”Covid 911 – insurgenți – apel de trezire”.

În final, concluziile au fost cât se poate de simple, YouTube nu face decât să ”te îngroape” mai adânc în convingerile tale, indiferent cât sunt de extremiste. Nu toate recomandările sunt greșite sau mincinoase, dar au un singur scop, de a genera clickuri. Ca să înțelegi mai bine gravitatea problemei, ai în vedere că aproximativ 70% dintre clipurile vizionate pe YouTube sunt din recomandări generate de algoritmul detaliat mai sus.